Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt
Facebook Twitter Google
Informatii telefonice Lu-Vi: 09-17
0720 528 028

Modificari privind codul rutier - Proiect de hotarare

Inapoi
Home » Blog » Modificari privind codul rutier - Proiect de hotarare
Proiect de hotarare - modificare cod rutier - LEGIStm
22/04/2021

Modificari privind codul rutier - Proiect de hotarare

 

În data de 14.04.2021 Ministerul Afacerilor Interne (MAI)  a pus în dezbatere un Proiect de Hotărâre de Guvern pentru modificarea și completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.391/2006.

 

În proiectul de hotărâre sunt propuse următoarele:

 

 

Proiectul de hotărâre completează cadrul legislativ privind circulația trotinetelor electrice introducând regulile prevăzute în OUG 13/2020. Prin prezentul proiect “se reglementează norme de conduită și interdicții pentru conducătorii de trotinete electrice si se stabilesc condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete”.

 

Pentru a conduce o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani, iar vehiculul trebuie să fie echipat cu mijloace de iluminare și dispozitive reflectorizant-fluorescente.

 

Pentru conducătorii trotinetelor electrice care nu au împlinit încă vârsta de 16 ani se reglementează suplimentar condiția de a purta cască de protecție.

 

Dacă un drum este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h." Așadar va fi interzisă circulația trotinetelor electrice pe trotuare.

 

 

Măsura este necesară în scopul sporirii siguranței și cursivității circulației rutiere. Mai mult decât atât, spre deosebire de biciclete, trotinetele electrice nu sunt prevăzute cu un loc șezând, iar repartizarea proporțională a greutății corpului pe baza acestora se efectuează cu dificultate. Astfel, la cea mai mică dezechilibrare, cu greu se mai poate evita răsturnarea sau căderea pe partea carosabilă.

 

Documentul mai prevede că trotinetele electrice trebuie conduse numai pe un singur rând, iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea.

 

Pe lângă stabilirea cadrului legal privind circulația trotinetelor electrice, propunerea de hotărâre mai stabilește că șoferii vor putea afla întreg istoricul sancțiunilor rutiere. Astfel, șoferii vor putea afla toate sancțiunile pe care le-au primit de-a lungul timpului, indiferent că este vorba de amenzi sau puncte de penalizare.

 

Potrivit actului normativ istoricul sancțiunilor la regimul circulației pe drumurile publice aplicate titularului permisului de conducere se comunică la cererea acestuia, în condițiile stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne.

 

Propunerea de hotărâre face referire și la sancțiunile aplicate pietonilor care obișnuiesc să traverseze strada efectuând activități de natură a le distrage atenția.

 

În prezent, potrivit art. 72 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic. Însă, această asigurare nu se realizează întotdeauna deoarece pietonul desfășoară o activitate de natură a-i distrage atenția, precum folosirea telefonului mobil.

 

Folosirea telefonului mobil, fie că se vorbește sau se scriu mesaje (distragere mentală), se ascultă muzică (distragere auditivă) sau se accesează diverse aplicații de ghidare precum hărți (distragere vizuală), influențează capacitatea de atenție a pietonului în momentul angajării acestuia în traversarea drumului public, scrie în nota de fundamentare.

 

Pietonii care nu vor respecta noua regulă vor primi 2-3 puncte amendă, adică minimum 145 lei dacă plata este realizată în 15 zile calendaristice.

 

Proiectul cuprinde și o propunere prin care se impune conducătorilor de biciclete să circule cu o viteză maximă de 30 km/h.

 

Propunerea de hotărâre de Guvern pentru modificarea Codului Rutier este în dezbatere publică până la începutul lunii mai.

 

Autor: Laura TIFIGIU - Jurist

 

Imagine: Okai Vehicles pe Unsplash

 

Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".

Multumim!

 

 

Copyright © 2004-2021. Toate drepturile rezervate LEGIStm.

iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana

CERE OFERTA NOASTRA!
Copyright © 2021. Toate drepturile rezervate LEGIS TM. Web design by Royalty