Home » Blog »
Proiect de lege privind registrul comertului
04/11/2020
Proiect de lege privind registrul comertului
În temeiul dispozițiilor art. 7 din Legea nr. 52/2003privind transparența decizională în administrația publică, republicată, Ministerul Justiției supune dezbaterii publice Proiectul de lege privind registrul comerțului.
Proiectul de lege propune o abordare unitară a procesului de înregistrare în registrul comerțului prin transpunerea în legislația românească a unor prevederi din legislația europeană care au la bază reguli de simplificare a formalităților și de reducere a sarcinilor administrative. Noile reguli vor fi introduse într-o nouă lege care va înlocui prevederile Legii nr. 26/1990 privind registrul comerțului, cele ale Legii nr. 359/2004 referitoare la simplificarea formalităților de înregistrare a persoanelor fizice și juridice și cele ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor măsuri referitoare la înregistrarea în registrul comerțului.
Principalele obiective incluse în document, conform Expunerii de motive, sunt următoarele:
1. Din punct de vedere al inființării societăților:
Actul constitutiv se va putea întocmi online, prin completarea unui formular-tip, cu opțiuni predefinite, care va fi disponibil pe pagina de internet a ONRC. Actul constitutiv formular-tip sau, după caz, cel individualizat, se va semna de către toți fondatorii sau de reprezentanții acestora cu semnătură electronică calificată;
Certificatele de înmatriculare și certificatele constatatoare vor putea fi emise și în format electronic semnate cu semnătură electronică calificată/sigiliul electronic calificat;
Cererile de înregistrare și înscrisurile depuse în susținerea acestora întocmite de avocați sau de notari publici se vor putea semna de către aceștia cu semnătură electronică calificatăși se vor putea transmite prin mijloace electronice;
Procedura de înregistrare a sucursalelor companiilor cu sediul principal într-un stat membru UE se vor simplifica prin eliminarea documentelor și informațiile ce sunt/vor putea fi obținute/verificate prin sistemul de interconectare a registrelor comerțului - BRIS.
2. Obligații care vor fi eliminate:
Obligația de efectuare a vărsământului aportului la capitalul social al SRL-urilor la momentul constituirii. Vărsarea capitalului subscris se va realiza în mai multe etape: 30% în termen de 3 luni, iar restul în 12 luni, excepție făcând vărsarea capitalului social prin aportul în natură care se va putea efectua în termen de 2 ani de la data înmatricularii;
Depunerea dovezii rezervării denumirii;
Cerința depunerii specimenlui de semnătură pentru reprezentanții legali;
Depunerea unor declarații pe propria răspundere;
Acordul Secretariatului General al Guvernului și al autorităților locale pentru folosirea anumitor cuvinte în denumire;
3. Va fi inclusă funcția de Registrator
Registratorul va reprezenta personal de specialitate juridică și va fi investit să exercite un serviciu public de interes general.
Va fi supus unor interdicții și incompatibilități și va răspunde disciplinar atât civil cât și penal pentru faptele sale.
Registratorul va avea atribuții precum realizarea unui control prealabil înregistrării în registrul comerțului a societăților și a altor proceduri precum fuziuni, divizări sau dizolvari și radieri pentru cazurile care nu sunt de natură contencioasă.
Accesul în profesie se va face pe bază de examen sau concurs și va fi numit în funcție de directorul general al registrului comerțului.
Remunerarea se va face în conformitate cu dispozițiile Legii nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.
4. Accesul online la informațiile privind societățile inclusiv cele înregistrate în alte state membre UE
Documentele și informațiile referitoare la persoanele fizice și juridice înregistrate în registrul comerțului vor fi arhivate și în format electronic pentru a permite furnizarea mai rapidă de copii în format electronic;
Vor deveni disponibile mai multe date în registru și se va extinde categoria de informații care pot fi obținute cu titlu gratuit din registrele statelor membre.
Pentru a se aplica, proiectul de lege, trebuie să fie aprobat de Guvern, adoptat de Parlament, promulgat și publicat în Monitorul Oficial.
Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".
Continuând să utilizați site-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea cookie-urilor pentru a îmbunătăți navigarea site-ului, pentru a analiza utilizarea site-ului și a asista la eforturile noastre de marketing.