Distribuitor autorizat software C.T.C.E. Piatra Neamt
Facebook Twitter Google
Informatii telefonice Lu-Vi: 09-17
0720 528 028

Sistemul de garantie-returnare pentru sticle

Inapoi
Home » Blog » Sistemul de garantie-returnare pentru sticle
Sistemul de garantie-returnare pentru sticle - LEGIStm
25/11/2020

Sistemul de garantie-returnare pentru sticle

 

În conformitate cu prevederile Legii nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, republicată, Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) supune dezbaterii publice proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru stabilirea sistemului de garanţie-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.  

 

Deșeurile au un impact semnificativ asupra mediului, iar pentru reducerea acestora se impune identificarea unor soluții optime pentru a îmbunatăți calitatea mediului și pentru a proteja sănătatea umană. Cea mai bună metodă de a reduce impactul deșeurilor asupra mediului o reprezintă prevenția. Prin urmare, este important ca la nivel național să fie implementate măsuri adecvate și oportune pentru prevenirea generării de deșeuri.

 

Prin directiva (UE) 2019/904 a Parlamentului European se impune ca, până cel mai târziu 2025, statele membre să atingă o rată de colectare a plasticului de unică folosință de 77%. În prezent, în România, doar un procent de 13%, din cantitatea totala a deșeurilor, este reciclată. Astfel, Romania trebuie să se conformeze mai multor reglementări europene pentru a nu fi expusă unor amenzi considerabile din partea Uniunii Europene.

 

Un prim pas, pentru prevenirea generării de deșeuri, il reprezintă sistemul de garanție-returnare potrivit căruia, cei care achiziționează băuturi, indiferent de tipul acestora, vor trebui să plăteasca o garanție în bani pentru ambalaje, sumă pe care o vor recupera la returnarea ambalajului. Mai exact, consumatorul va plăti o garanție de 0,50 bani pentru fiecare băutură (alcoolică sau nu) ambalată în recipiente din plastic, sticlă sau metal cu volume cuprinse între 0,1 și 3 litri. Este vorba despre băuturi precum: sucuri, nectaruri, bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi, fermentate, băuturi răcoritoare, ape minerale și ape de băut de orice fel. Acest sistem funcționează la nivel mondial cu rezultate remarcabile, ratele de colectare atingând, în medie, un procent de peste 80%.

 

Cuantumul garanției stabilit în prezenta hotărâre de guvern are scopul de a încuraja consumatorii să returneze ambalajele incluse în sistemul de garanție-returnare. Valoarea acesteia  este stabilita astfel încât să nu provoace o scădere a cererii și în același timp să stimuleze returnarea ambalajului în vederea recuperării cuantumului acesteia. În plus, suma percepută cu titlu de garanție este în măsură să mențină stabilitatea comercianților și în același timp să fie un impuls în vederea creșterii gradului de recoltare.  

 

Potrivit proiectului de hotărâre, garanția se va plăti în toate magazinele, fie că sunt supermarketuri sau magazine de mici dimensiuni. În ceea ce privește returnarea ambalajelor, aceasta se va face la orice magazin indiferent de locul din care a fost achiziționat produsul ambalat și fără a putea fi condiționat de prezentarea bonului fiscal. Garanția nu va fi returnată dacă ambalajul este defect sau nu este complet golit de conținut. Comercianții vor avea obligația să organizeze puncte de returnare, în condițiile prezentei hotărâri de guvern. Dacă acestea sunt returnate în magazine, contravaloarea garanției va fi restituită în numerar, iar dacă sunt returnate prin intermediul unui autonomat, garanția va fi restituită sub forma unui voucher, pe care consumatorul îl poate folosi la cumpărături sau îl poate preschimba în numerar. Este important ca aceste puncte de returnare să fie eficient localizate astfel încât consumatorii să fie impulsionați să returneze ambalajele.

 

Testeaza iLegis

 

Comercianții de băuturi, fie că este vorba de supermarketuri sau magazine de mici dimensiuni, vor avea obligația să se înscrie în baza de date a sistemului de garanție-returnare (SGR) destinat ambalajelor primare nereutilizabile. 

 

Pentru nerespectarea obligațiilor privind sistemul de garanție-returnare a ambalajelor nerefolosibile, comercianții vor putea fi sancționați cu amenzii de pana la 50.000 lei.

 

Deși sistemul de garanție vizează, deocamdată, doar deșeurile de ambalaje de băuturi de sticlă, plastic sau metal și nu rezolvă în totalitate problematica gestionarii deșeurilor în România, acesta reprezintă un instrument de mediu care aduce beneficii importante precum: eliminarea poluării cu deșeuri, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, încurajarea unui comportamnet responsabil al cetățenilor față de mediu. 

 

Potrivit proiectului de hotărâre a Guvernului, România este obligată să implementeze sistemul de garanție până cel târziu 1 aprilie 2022.

 

Proiectul de hotărâre a Guvernului privind sistemul de garanție-returnare trebuie adoptat de Guvern și publicat în Monitorul Oficial pentru a intra în vigoare.

 

Autor: Laura TIFIGIU - Jurist

 

Daca ti-a placut acest articol si vrei sa fii la curent cu ultimele informatii legislative, urmareste-ne pe Facebook, selecteaza din meniul "Following/Urmareste" casuta "See first/Vezi mai intai".

Multumim!

 

 

Copyright © 2004-2020. Toate drepturile rezervate LEGIStm.

iLegis
Legislatie Romaneasca
Legislatie Europeana
Practica Judiciara
Jurisprudenta Romaneasca si Europeana

CERE OFERTA NOASTRA!
Copyright © 2021. Toate drepturile rezervate LEGIS TM. Web design by Royalty